Skeleton Coffee - Drink At Your Own Risk

    It does not require many words to speak the truth.

satu hari..satu malam

Sunday, January 27, 2008

~pagi yg gelap, kini sudah terang.. aku adikmu..dan engkau abang~

lagu "pagi yg gelap" nyanyian hujan tiba2 saja memecah keheningan pagi & menjamah setiap rongga telinga aku, mentertawakan aku yg masih lg asyik di ulit mimpi. yee la!! aku sedar..pagi yg gelap, kini sudah terang. dan aku masih lg terlelap, sedangkan semalam aku berjanji dgn ayah utk pulang. ermm...mengenangkan jnji itu & ayah juga begitu teringin aku blk, aku pon mengumpul segala kekuatan yg ada utk bgn. dlm angan dan sedar, aku lontarkan pandanganku melepasi geriji jendela..."argghhh..masih pagi.." kataku menyedapkan hati. padahal aku sendiri dah tahu, hari sendiri pasti akan malu jika aku menggelarnya "masih pagi"..

perjalanan ke kampung mengambil masa kira2 3 jam. sudah pastilah perjalanan yg panjang itu memenatkan segala sendi2ku lantas membunuh segala keriangan di hati.. aku menjadi bosan dgn perjalanan ini. maka bercambahlah segala angan2 di mindaku dlm beraneka kategori bg menghilangkan rasa bosan itu. org kata.. " jauh perjalanan, luas pengalaman ". maka aku yg di landa kebosanan melampau ini menciptalah satu teori penaakulan mantik berdasarkan "kata org" tadi. kalo aku andaikan 1 km = 1 m2 pengalaman, maka perjalanan 150 km ini pasti akan memberikan aku 150 m2 pengalaman. mmg luas pengalaman yg akan aku dpt ni, hujah aku bangga walaupon aku tau teori itu mengarut dan tidak berasas. teori sengal itu sekadar singgah utk menyelamatkan aku yg kebosanan.

setibanya aku di rumah, mak terus bertanya " laaa..apsal la nk blk x ckp awl2..?". satu pertanyaan yg sudah aku duga & acapkali aku dgr setiap kali aku pulang ke kampung. maaf la mak, sebenarnya mmg bkn gaya aku utk memberitahu mak yg aku mahu pulang. pertama, aku x mau mak risaukan aku & keduanya aku mmg mls nk bgtau, huhuhu..dan setelah aku selesaikan tanggungjawab aku sebagai seorg anak, aku pon mengambil keputusan utk berehat saja di sofa..satu tindakan yg sgt tepat ku kira, kerana aku dpt rasakan seluruh rakyat jelata dlm badanku menyanyi2 riang seolah2 pendana menteri mereka mengisytiharkan thaipusam adalah cuti umum.

dan malam pon menjelma menggantikan siang yg melesukan. di ruang tamu, semua mata memandang tepat ke arah kotak ilusi berjenama LG. sambil menonton berita mlm itu, aku & ayah berborak2 mengenai kehidupan aku di kota jb. sehinggalah mlm yg gelap bertambah gelap, kotak ilusi td masih setia menghidangkan cerita2 yg menarik utk kami sekeluarga. kebetulan kisah yg dihidangkan kali ini ade kaitan dgn perang. maka berselang-seli lah crte itu dgn crte atuk mengenai kisahnya semasa penaklukan jepun di tanah melayu. aku yg kelesuan itu hnya mampu mengiyakan saja crte atuk, itu pon dgn nada yg mls.. adakalanya crte atuk nmpk rancak apabila disertakan skali dgn sound effect rekaannya sendiri... dan crte yg menarik itu telah menjadi ubat tido yg sgt mujarab.. umpama bedtime story, aku hanyut dlm kisah atuk sehinggakan aku x sedar mata ini sudah pun terlena. tapi yg pasti.. atuk mesti masih lg bercerita walaupon aku sudah mula melancarkan bom2 dengkuran ke atasnya..

dan malam terus menyanyi, mendendangkan sebuah lagu yg cukup indah, membuai seluruh isi perut rumah ini ke dlm dunia fantasi mimpi..semoga cahaya mentari pagi akan membawa seribu keceriaan dlm rumah ini..selamat mlm ayah, mak n atuk..sekian..

10 comments:

me yginsaf said...

selamat malam juger untuk mu..

abeming said...

hmmm...coretan harian biasa...tapi disebabkan ayat yg berbunga2 meleleh2 madunya...jadik macam kisah cinta...heheheh

- j o h a r i - said...

+ en. me
selamat pagi utk anda

+ abeming
aku dh ckp dh..
aku mmg xde idea nk tulis ape dh ni
so aku main tibai je la ape yg ade
ko bg la aku idea
krg aku tulis la

*idea..dtglah ko..

edriaty said...

hahah...ko ni buat cerpen ke ape!

ف wildchild ۞ said...

haha.. tak semua isik perut rumah kita yang berfantasi indah pada malam hari. ada gak yang baru mahu masuk ke alam tersebut pada pagi yang cerah.. :p

- j o h a r i - said...

+ edriaty
x leh la..aku tulis rasa skit je
tiba2 post dh mcm cerpen la plak
pasni aku tulis 2 3 ayat sudah la
wat ade2 je

+ fa
hahaha..aku x leh join ko masuk alam mlm yg gelap gelita tu
krg esk mata bengkak kt ofis
performance nk kena jaga,hehehe

Raja Azrul said...

Jo..

Ko pun sama, suka karang ayat2 berbelit-belit..

tapi bagus gak, penulisan yang penuh kreatif dan kritis!!

- j o h a r i - said...

ampun tuanku..
ni semua ko punya psl la
ko yg ajar aku menulis belit2
ape2hal selamat dtg ke blog aku

OD@ said...

emmm...sekarang aku paham la kenapa kucai selalu wat ayat pelik2...mesti korang bercakap pun cam ni jugak ekkk...

- j o h a r i - said...

kuchai dgn gaya penulisan dia sendiri la..aku x ajar ape2 pon

 

Some Contents

Categories