Skeleton Coffee - Drink At Your Own Risk

    It does not require many words to speak the truth.

Boycott Israel

Wednesday, January 21, 2009

actually entry kali ni adalah salah satu komen yg aku bg kt seekor blogger yg aku amat gemar akan gaya n isi penulisannya..jika aku dan ko memandang satu isu tu dari sudut 90 drjh, dia akan melihat pula dari sudut 189 darjah. mmg dia skeptik (aku x tau maksud itu). isu yg dibangkitkan kali ni adalah berkaitan kempen m'boikot produk2 yg berpaksikan yahudi n friends. well, sejauh mana keberkesanan boikot ni di negara anda yg tercinta ni? ape yg aku lihat (dari sudut 90 darjah), parking di tesco tetap penuh seperti biasa, dan mc d tetap m'buka cawangan baru di jb..malah ade pula yg menyalahkan boikot ni sebagai racun yg menyebabkan perniagaan mereka merudum.

ni komen aku..

ermm…sebenarnya aku pon setuju yg boikot brg2 amerika n israel ni bkn la cara yg terbaik utk menentang zionis. malah bisa juga menyusahkan segelintir daripada kita. namun ape yg aku nmpk, ni adalah salah satu usaha kita utk menentang mereka. ko dan aku x kn mmpu, atas ape jua alasan utk pergi ke palestin sana dan berjuang mengangkat senjata menentang israel. jadi, ape lg yg ko dan aku mmpu buat disini? hntr sms kt saudara kite di palestin “gud luck my friend, u r on your own”…?

jika ko mmpu, ko bleh la menyahkan alternatif boikot ni dan menggunakan saluran sedekah sebagai usaha ko membantu rakyat palestin. tapi harus diigt, x semua mmpu utk menderma, so alternatif boikot ni la yg sesuai utk mereka. fikiran lah, setiap ringgit yg ko belanjakan atas barangan israel ni, akan ditukar menjadi peluru yg menembusi batang2 bdn anak2 palestin. dan aku, dengan sedaya upaya aku x kan bisa aku membenarkan duit aku ni, ditukar menjadi peluru yg membunuh saudara aku sendiri. ape yg penting usaha kalian sebenarnya.

~~~

ko n aku tau, tindakan boikot ni x kn ke mana..dan akhirnya akan dilupakan jua..oleh ko n aku. tetapi ape yg aku nk tekankan disini adalah usaha aku (yg menyokong boikot ni). yeee..aku jua tau, berapa sen sgt yg israel akan rugi dgn tindakan aku yg x gi lepak kt starbuck, x mkn mc d dan sebagainya ni. tetapi harus diigt, aku dah berusaha menyekat duit aku ditukar oleh israel durjana tu menjadi butir2 peluru yg membunuh ali, othman dan ismail di palestin sana. itu yg aku tekankan. sbb tu aku katakan, kalo ko x setuju dgn boikot ni ko guna la alternatif lain seperti sedekah atau berjihad di palestin sana (kalo ko sanggup). tp jgn la sesekali ko mengkritik tindakan n usaha org yg memboikot ni.

Seekor burung pernah membawa air dlm paruh dlm usahanya utk memadamkan api yg membakar diri Nabi Ibrahim (kalo x silap). ape lah sgt air dlm paruh tu utk memadamkan api yg sedang marak. tp demi cintanya pada nabi allah itu, burung itu berusaha jua, kerana ia yakin..Allah x kan lihat pada sebanyak mana air yg dibawa, tetapi pada usaha yg dilakukannya…

p/s : guna hati akal dan fikiranmu.. (lagu untukmu - M.U.H)

8 comments:

HinT DaRi PerihaL said...

u d man dude..fikir panjg sket..biarlah org ckp usaha sia2..ia lbh baik drpd xbuat apa2...

~~Noli said...

sy sdg berusaha mngelakkn kaki ke tmpat2 seperti kata kamu itu..owhhh..sungguh susah....

FendyHekka said...

easy said than do... it is hard to say what we can do and what we can't. then again keep our hope n try our best to do rite...

Yazid Husain said...

berusaha selagi boleh

ف wildchild ۞ said...

the past is past
the future is now

kalo dah terbeli barangan diorang tu, tak perlulah buang. membazir tu.

kalau ada alternatif selain barangan barat, pilih lah barangan tempatan.

kalau kita berusaha, pasti akan berjaya.

nasib kita takkan berubah selagi kita tidak mencoba.

- j o h a r i - said...

+ Hint Dari Perihal
tu yg aku tekankan..usaha perlu ade.
thanks sudi dtg ke kedai kopi aku..

+ Chiq
ye ye..bdn2 skali harus dielak..
jadi bleh la pikir tempat lain nk blnja aku mkn,hehehe

+ Fendy
yg penting kite mencoba..

+ Yazid
boikot selagi mmpu

+ fa
ya, btul..
aku pon x lg 100%
tp dlm usaha ke arah itu
harap2 berjaya

Oda-オダ said...

memang susah nak boikot ni tapi apa salahnya kalo kita cuba yang termampu untuk boikot... just try our best k, jom kita boikot Israel..

Anonymous said...

Ya, mungkin kerana itu

 

Some Contents

Categories