Skeleton Coffee - Drink At Your Own Risk

    It does not require many words to speak the truth.

Five Languages Dictionary

Thursday, May 28, 2009

kira2 dua bulan yg lepas semasa aku berjalan kaki setelah men'settel'kan segala urusan n hutang2 di bank, aku telah disapa oleh seorang bdk pompuan..bdknya kurus2 saja, berkulit gelap, bersuara sengau dan agak kurang sempurna..sambil membimbit sebuah beg di bahu, bdk tu tabah menyapa sesape saje termasuklah aku, utk menjaja buku2 yg dibawanya..

"assalamualaikum bang, saya ade jual buku..ni ade kamus 5 bahasa bagus utk kanak2, bla bla bla..." sape bdk tu sambil menayangkan kamus 5 bahasa yg dijajanya tadi..
"waalaikumsalam...xpe la dik, abg xde anak lagi la"..jawab aku acuh x acuh, mgkn kerana aku mmg x nak beli atau aku dah terlambat utk urusan dunia yg lain..tapi x nmpk pon riak wajah kecewa pada muka bdk tu..

bila aku dh masuk kete, dah start enjin, tiba2 terasa kesian plak kt bdk tadi tu..walaupun dia x sesempurna mana, tetap gak dia tabah berusaha mencari rezeki yg halal..jika dibandingkan dgn segelintir remaja skrg, yg hanya tau menghabiskan duit mak bapak, samseng2 jalanan yg mencari duit atas luka dan nyawa org lain, aku rasa bdk itu lagi sempurna..dan lebih berhak utk hidup sempurna..dan ketika itu jugalah hati kecik aku berdetik.."kalo aku jmpa bdk tu lagi, aku akan beli buku dia...".namun suratan takdir, ptg tu aku x lagi berjumpa dgn bdk pompuan tadi...

sehinggalah pagi tadi, setelah aku selesaikan segala urusan n hutang2 di bank (kali ni di bandar baru bangi) aku singgah seketika di warung mamak utk bersarapan pagi..satu situasi yg jarang2 skali aku lakukan..(bersarapan pagi di warung mamak seorg diri)..dan telah ditakdirkan tuhan, bdk tu muncul lagi dalam keadaan yg sama semasa pertama kali aku berjmpa dengannya..berbaju kurung hijau lusuh, membimbit beg dan menjaja buku..

dan dialog yg sama juga diungkapkannya.."assalamualaikum bang, saya ade jual buku..bla bla bla..." "waalaikumsalam..ermm..buku ape adik jual?" jawab aku serius..bdk tu terus lincah mengeluarkan buku2 yg dijualnya..antaranya ade la buku2 keagamaan, sirah nabi dan beberapa naskah yg lain..sehinggalah naskah yg terakhir.."...yg ni kamus 5 bahasa bang, ade bahasa english, arab, india bla bla bla..." bdk tu berceloteh dlm sengaunya.."ok la, abg beli yg ni.." smbl kamus 5 bahasa dan beberapa helai duit bertukar tgn.."terima kasih bang.."bdk tu pon berlalu pergi..

aku meneruskan sarapan aku..smbl tu sempat gak aku membelek2 kamus tadi..yg pasti kamus tu bknlah utk anak aku, sbb anak aku masih dlm perut lagi..jadi aku akan berikan kamus ni utk haziq n hanis (anak2 sedara aku) agar mereka bleh belajar bahasa2 yg lain dan seterusnya berjaya dalam hidup..harap2 mereka jadi org yg berguna dan pandai pula mencari rezeki yg halal..


...

ermm..suratan atau kebetulan?




9 comments:

President said...

sb ko dh niat "kalo aku jmpa bdk tu lagi, aku akan beli buku dia..."

niat tu kan niat yg baik...so, dimakbulkan oleh Allah...

aku rasa mcm tu la

ف wildchild ۞ said...

kebetulan..
dia berusaha atas hasil titik peluhnya.. really adore her.

tapi kadang kadang ayah aku pon ada cakap gak, kesian kat diorang sebab penah tengok ada yg masih menjual sampai ke tengah malam..

en_me said...

terharunyerrr ghitewww.. syabas abang joe ittewww..

izman said...

bagus tu, membeli untuk ilmu dan niat membantu. Moga rahmat berganda.

~Cinta Cukulet~ said...

bukan kebetulan...memang sudah tersurat rezeki dia, dan Tuhan menghantarnya melalui kamu..

saybas sebab bukan semua orang berfikiran macam kamu :)

Precious said...

Selagi boleh tolong, kita tolong ...

Hint PerihaL said...

mulia betl hati mu wahai anak...aku dulu kesian gak..tp kdg2 cam xlogik dorg gunakan budak sekolah utk jual buku atau kalender..aku pernah ada pengalaman ngan anak bangla yg suka mintak sedekah..sampai skrg aku dendam sbb dorg ramai rebut duit baki kat tangan aku..

tp aku mmg xde niat nak refer 'budak sekolah' ni sama ngan budak bj hijau yg ko maksudkan...

- j o h a r i - said...

+ president
ermm..mungkin juga ye. mgkn dah rezeki dia gak kan

+ fa
tu la..bkn senang nk cari duit ni..tapi risau gak kalo sindiket semua ni

+ en.me
jgn sedih2 plak en.me..mgnkn nasib saya baik hari tu

+ izman
mmg bagus bro..harap2 anak2 buah aku bleh jadi pandai kan..aamin

+ cik cukulet
yg ni aku sokong..semua yg berlaku adalah dtgnya dari Allah.. kite ni juz penyebab je

+ precious
ya btul..tolong menolong budaya kite ya

+ hint
tu la..kdg2 aku pikir yg dpt duit tu sindiket je..tapi xpe la, kite niat je utk bg bdk2 tu, dgn harapan bdk2 tu yg dpt..

anak bangla tu dah terdesak sgt mngkn..jgn salahkan mereka.manusia akan wat ape saja pabila terdesak

Princess Liyana said...

bgusnya bro...tk dpt bli yg dl, blikan buku tu even org lain jual..tkla ralat sgtkan..

smoga mereka blajar byk dr kamus tu;)huhu

 

Some Contents

Categories