Skeleton Coffee - Drink At Your Own Risk

    It does not require many words to speak the truth.

A Lesson From A Dog

Thursday, July 23, 2009

photo diamik dari flickr saje

mlm semalam berita kt tv 3 memaparkan tentang seorang ibu yg didakwa atas tuduhan membunuh anaknya sendiri..aku tertanya2 kenapa sampai begitu kejam sekali dia hingga tergamak membunuh anaknya sendiri, walaupun alasannya kerana tertekan dgn hidup.. bagi aku walau ape pon jua alasannya, menumpahkan darah zuriat kau sendiri bukanlah jalan yg harus kau pilih, B*D*H!! bukan salah dia kau jadi begitu, B**AT**G!!

emosi aku sedikit terganggu bila menonton berita itu..sehingga esoknya terlewat lagi ke kerja. meeting akan bermula pada jam 9.30 pg di precicnt 5, putrajaya. tapi jam tepat 9.30pg tatkala aku kuar dari umah..aku mengambil keputusan ikut jalan dlm je (yg nk ke salak tinggi tu) yg agak sunyi, lengang dan sedikit hutan..bila tiba di satu kawasan yg agak sunyi, lengang dan sedikit hutan tu, tiba2 kete2 kt depan aku semuanya berhenti seketika, dan kemudiannya masuk ke lorong yg bertentangan, seolah2 mengelakkan sesuatu yg menghalang dilorong kami..aku pikir mungkin ade lubang or kayu patah or aral yg melintang..

tapi rupanya ade satu pemandangan yg cukup2 membuatkan hati seorang bapa-to-be mcm aku ni tersentuh..di atas jalan terbaring bangkai seekor anak anjing yg masih cukup sifatnya..ape yg cukup membuatkan aku hiba pg tu ialah, mak anjing tu yg setia disamping bangkai anaknya..aku lihat anjing tu duk mencium2 sambil menggerak2kan bangkai anaknya..seekor lagi anak anjing tu (masih bernyawa) berlari2 disekeliling bangkai abangnya (mungkin) seolah2 turut bersedih..anjing2 tu langsung x berganjak dari situ walaupon kenderaan yg datang bertali arus..sehinggakan aku juga terpaksa memasuki lorong yg bertentangan bg mengelakkan situasi yg cukup2 menyayat hati tu..aku berhenti seketika sambil menoleh kembali kearah mak anjing tu..mmg terlalu jelas aku lihat mata dan raut wajahnya menanggung seribu kesedihan..hati aku cukup tersentuh dan hampir2 aku menangis disitu..seketika kemudian aku berlalu pergi dari situ kerna x sanggup lagi berkongsi kesedihan itu..satu pengajaran yg sgt berharga aku dpt pg tu..pertama sayangilah anak kita, kedua datanglah meeting awal kalu x nak kena tembak..

...

siapakah yg lebih "manusia"?

10 comments:

~~Noly said...

sungguh menyayat hati..
sob sob sob*...

ko dh kne tembak ke joe?huahua

Rozita said...

binatang pun tau sayangkan anak~
tp manusia???? kejam eh..

en_me said...

sodeyyy kannns..

LiNda said...

herm... anjing pun lebih bersifat 'kemanusiaan' berbanding manusia yang dah tak berapa ada atau takde langsung .

Hint PerihaL said...

alasan bgn lewat sbb sedih?..kentut..

tp mmg aga kurg hajar la ibu buang anak..bukan kata anjing..babi pon syg anak..

Oda-オダ said...

Emm... sebab tu la aku tak suka tengok berita, banyak sangat benda yang menyakitkan hati..Orang zaman sekarang dah nak macam zaman jahiliah pun ada jugak..owwhhh aku teremosional plak..

- j o h a r i - said...

+ achik
sepatutnya dgr aku kne tembak la jadi sedih, ape la..

+ kak zita
ish ish ish..yg x syg anak tu x tau la nk panggil ape kak..

+ en.me
hati lelaki en.me..

+ linda
tau xpe..hrp kita x cmtu la kan

+ hint
hahaha...dah xde alasan yg logik lain bleh dipakai beb

+ oda
umat akhir zaman..sama2 la kita saling igt mengingatkan

Princess Liyana said...

tula...anjing pn sygkan anak. tp manusia?hmmm sama2la kita amik pengajaran...;)

HEMY said...

betul...mak anjing tu pn tak kisah mati kena langgar...kadang2 manusia ni mmg lg berperwatakan jahanam

- j o h a r i - said...

+ liyana
tu la..sepatutnya semua makhluk menyanyangi anaknya kan..

+ hemy
tu la..kalo nafsu mengatasi segalanya..btw, selamat dtg ke kedai kopi sy

 

Some Contents

Categories